Köpvillkor

Ångerrätt:

Vad händer om man beställt fel storlek eller färg?

Ni kan alltid maila oss innan beställningsperioden för just er skola löpt ut så ordnar vi problemet. I övrigt ansvarar ni själva för att rätt storlek beställs och vi har tyvärr ingen möjlighet att ta tillbaka eller byta era kläder eftersom de är specialtryckta enligt er beställning. Var därför noga med att kontrollera era mått och storlek under de showroom-tillfällen vi tillhandahåller på varje skola. På förfrågan kan vi också skicka en mått-tabell till er om så önskas.

Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler, men det finns vissa undantag.

Lagen som reglerar distansköp heter lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).  

Enligt 4.5 § i Distans- och hemförsäljningslagen undantas Yourschools försäljning av skolkläder från ångerfristen om 14 dagar då varorna är tillverkade efter kundens särskilda önskemål om tryck, färg och storlek. Kunden har därför inte möjlighet att ångra eller returnera sin beställning om det inte är något fel på varan.

Enligt 5.2 § i Ångerrätten gäller inte vid:

  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt

Lagen som reglerar distansköp heter lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). 

Det är säljarens ansvar att informera konsumenten om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet. Informationen ska vara tydlig och ska innehålla det konsumenten behöver veta för att kunna utnyttja sin ångerrätt.

För att ångerfristen ska påbörjas måste företaget informera om:

  • Om det finns ångerrätt eller om något av undantagen gäller.
  • Hur lång ångerfristen är och när den börjar gälla.
  • Hur konsumenten ska gå tillväga för att ångra köpet.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Reklamation 

Om det är fel på varan eller om den är defekt ska reklamation ske och det görs genom att kunden uppmärksammar felet inom 7 dagar från att det upptäckts.

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@yourschool.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Använd gärna vårt kontaktformulär för att kontakta oss.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.